Stop 26 en 27: Northern Drakensberg & Durban

14 januari 2019 - Durban, Zuid-Afrika

Wauw, na een ochtend rijden werd ik echt op een prachtige plek afgezet. In het amphitheater hostel, in the middle of nowhere. Letterlijk. Het enige hostel in het uitgestrekte landschap, omgeven door prachtige imposante bergen die recht uit de grond stijl omhoog rezen. Het hostel had de perfecte naam.
Niet alleen stond in versteld van de omgeving, ook van de hitte. Toen we aankwamen was het 33 graden, wat de komende dagen alleen maar warmer werd.

Na even bij komen maakte ik nog met 2 anderen een walk in de omgeving om van de prachtige bergen te genieten. Bij terugkomst nam ik een duik in het zwembad en las ik heerlijk m'n boekje. Tot er een bekend gezicht ook was aangekomen. Een oud collega uit Nieuwerkerk zat heel toevallig ook hetzelfde weekend in hetzelfde hostel. Hij zit met een aantal vrienden voor een tijd in Durban (mijn volgende stop) en gaat het weekend erop uit. Heel toevallig dat we hier precies elkaar tegen komen en super gezellig. Na samen gegeten hebben en een avondje bij praten met wat drankjes dook in m'n bed in om de volgende dag vroeg op te staan voor een dagje Lesotho.

Het hoogste en een van de armste landen ter wereld. Dat was ook wel te merken toen we het land in kwamen. Eerst een stempel in ons paspoort dat we ZA uit gingen, een stukje door 'niemandsland' en uiteindelijk kwamen we aan bij de 'border' van Lesotho. Ofwel, een trailer of caravan met 4 raampjes met een a4tje er op geplakt dat dit de border was. Nog 2 stempels verder reden we verder het land in en begon onze tour door dit prachtige land. Het leek even of ik terug in de tijd was gegaan; zonder auto's, paarden en ezels, herders die met schapen door de bergen liepen en het land dat met de hand en ossen en koeien werd bewerkt.
We begonnen bij de plaatselijke basisschool en daar kregen we wat uitleg van de leraar. Vervolgens liepen we langs de primitieve kleine huisjes (er is geen elektriciteit of stromend water daar) naar een familie die een witte vlag buiten had hangen, dit betekende dat ze zelf bier hebben gebrouwen. Hier gingen we even naar binnen en mochten we wat van dat bier proeven... niet te drinken haha. Het was zo ontzettend bitter dat iedereen maar een nipje nam, uit een kleine emmer wat als glas diende. De mensen daar, hoe arm ook, waren ontzettend vriendelijk.
Na deze ervaring begonnen we aan onze hike van 2 uur door de bergen. Ook wel even anders dan de hikes in NZ met de hitte en eigelijk geen normaal pad. Maar de lunch stop met een prachtig uitzicht was werkelijk waanzinnig. Etend kwamen we erachter dat er een groepje kinderen ons gevolgd hadden en een eindje van ons af waren gaan zitten. Maar elke keer als we even niet keken kwamen ze een aantal meter dichterbij zitten totdat ze bijna naast ons zaten. De gids legde uit dat we wat konden geven zolang ze er niet om vroegen, omdat ze bedelen afleren.
Ik had nog een pakje koekjes in mijn tas en gaf die na de lunch aan de kinderen, die ze heel voorzichtig en dankbaar met 2 handjes aannamen.
De rest van onze hike hadden we gezelschap van ze. Bijzonder en bizar ook hoe goed en snel zij door de bergen rennen en klauteren.
Na de lunch liepen we door naar nog een prachtig uitzicht over het dorp om vervolgens naar de rotsschilderijen van de vroegere bosjesmannen te gaan. Bijzonder dat die tekeningen nog steeds bestaan en te zien hoe ze op deze manier communiceerden met elkaar. Na de tekeningen liepen we nog door naar een gigantische grot, waarna we weer terug naar beneden liepen. Hier bezochten we nog een familie in zo'n klein huisje en kregen we een traditioneel gerecht voor ons: pap. Dit was een soort rijst met een goedje van spinazie. Het was vooral fijn om in de koele hutjes even bij te komen van de hike.
Onze laatste stop van deze tour was nog bij een medicijnvrouw die uitlegde wat ze allemaal deed en hier mochten we alle vragen stellen die we wilden.

Na deze interessante dag en een kijkje in de levenstijl van deze mensen, stapten we de bus weer in, langs de border en terug naar het hostel. Daar sprong ik het zwembad weer in met een koud biertje en aten we met de zonsondergang achter de bergen!

De volgende dag liet ik nog een hike even schieten aangezien het om half 9 als 29 graden was. Ik koos ervoor om lekker nog een paar uurtjes bij het zwembad te zitten met mijn boek voordat ik dit prachtige stukje van ZA verliet en de bus weer nam naar de volgende stop: Durban.

Hier kwam ik einde van de middag aan en besloot ik nog even naar het strand te lopen, het was tenslotte prachtig weer. Omdat het zondag middag was, zag het letterlijk zwart van de mensen op het strand. Een gezellige sfeer met muziek en kraampjes. Hier heb ik nog wat eten gehaald om daarna toch maar weer zo snel mogelijk terug te lopen naar mijn hostel. Heel veilig is het hier niet om alleen over straat te lopen en dat merkte ik ook wel aan hoe vaak ik aangesproken werd en mensen die hele stukken met me mee liepen om puntje bij paaltje iets te bedelen. Gelukkig ben ik helemaal veilig aangekomen en had ik een rustig avondje in mijn hostel.

De volgende dag ging ik naar de bekende Victoria Street Market. Een groot gebouw met allemaal kleine winkeltjes waar ze van alles verkopen. Leuk om hier even rond te struinen en alle afrikaanse souvenirs en verschillende kruiden te zien.
Buiten daarentegen was ook een soort markt, wat een totale chaos was. Hier ben ik maar snel door gelopen om weer een uber terug naar het hostel te nemen en vervolgens een heerlijke middag aan het strand te liggen.
En dat was ook weer een ervaring. Met een boekje lag ik lekker op het strand met de hotels, palmbomen en in de verte het voetbal station achter me. Tot dat er een vrouw zomaar haar tassen half op m'n handdoek dumpte en met haar kind de zee in ging. Na een tijdje kwam ze haar spullen weer ophalen en bedankte ze me vriendelijk voor het letten op haar spullen... Dit was denk ik het teken dat ik 'de betrouwbare blanke' was. Want daarna kwamen nog 2 stellen naar me toe of ze hun spullen bij me neer konden leggen terwijl ze even de zee in gingen. Zo crimineel is het hier dus dat je spullen zo gejat worden als je even een duik neemt. Vrij weinig mensen lagen dan ook relaxt oo hun handdoekje op het strand. Gelukkig heb ik met mn spullen in het kielzog nog even een duik kunnen nemen in het heerlijke, nog best warme water van de zee. Wat trouwens alleen mocht tussen 2 vlaggen die het gebied van 'hier mag je zwemmen' aangaven.

Aan het einde van de middag liep ik weer terug en maakte ik me klaar om nog te eten met de oud collega van me. Heerlijk op de boulevard met de zee op de achtergrond. Een goede afsluiter van mijn aparte, met bijzondere ervaringen, stop in Durben

1. Céline:
    14 januari 2019
    Wat een bijzondere ervaringen Soof en was is het prachtig daar! Geniet geniet geniet!!