Stop 25: Johannesburg & Kruger National Park

10 januari 2019 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Daar ben ik weer, na een paar heerlijke weken thuis, al was het vooral koud en donker ben ik nu aangekomen in het warme en zonnige Zuid-Afrika!! Ik landde zaterdagochtend waar er netjes iemand met een bordje met mijn naam (jeej eindelijk ook meegemaakt) stond te wachten en naar mijn hostel bracht. De eerste dag had ik hier even een cultuur shock door van alles. Van mensen die op de vluchtstrook en in de bermen lopen, tot iedereen die je aanspreekt en iets van je wilt, de golfplaten huisjes, de troep hier op straat, maar ook de ontzettend aardige mensen, soms een woordje Nederlands tussendoor en het heerlijke eten. En dat voor echt een prikkie. Ofwel echt het tegenovergestelde van Australië en Nieuw-Zeeland.

De eerste dag heb ik dan ook niet zoveel gedaan en me klaar gemaakt voor mijn 1e avontuur hier: een 4 daagse safari. Die begon de volgende dag vroeg en na 6 uur rijden kwam ik aan bij 1 van de verblijf plaatsen in de buurt van Kruger. Hier deed ik gelijk een game drive (in een open voertuig door het park rijden op zoek naar de dieren) en zagen we gelijk een olifant, giraf en verschillende antilope. Toen de zon onder was hadden we een candle light dinner van de braai; de bbq in het midden van de bush, super vet! Hier kwamen de hyena's ook even om het hoekje kijken met al het lekkere eten. Vervolgens reden we in het donker terug naar de lodge die lekker luxe was en ik mijn eigen kamer had, heerlijk!

De volgende ochtend stond de wekker om 5 uur om een bush walk te doen. Na een stuk rijden mochten we de wagen uit om te voet verder te gaan in het park. Best een gek idee om te lopen in een park van de big 5 en nog meer dodelijke dieren. We hadden geluk en konden een heel aantal hippo's, wilde honden en een leeuw op afstand zien. Met nog meer ervaringen zoals olifantenpoep aansteken en de rook hiervan opsnuiven, het eten van bladeren en uitleg over verschillende planten en bomen reden we terug naar de lodge waar we de middag konden rusten.
Aan het eind van de middag had ik nog een game drive en die was fantastisch. Met nog maar 2 anderen had ik een bijna privé safari en we spotte veel antilope, pumba (van de Lion King), een hyena en 6 giraffe van heel dichtbij!! Een ontzettend geslaagde dag die we afsloten met een stuk rijden naar een ander kamp bij het park en weer een heerlijke maaltijd.
In dit kamp sliep ik in een tent voor de hele ervaring, en die kreeg ik! Met het idee dat er geen hekken waren en er dus luipaarden en buffels konden lopen, liep ik 's avonds naar mijn tent, wat eigenlijk een mini huisje met een tentdak zonder ramen was. Hier had ik een gezellige verzameling van insecten en beestjes dat ik me niet durfde te bewegen en onder de dekens bleef liggen zodat mijn klamboe netjes op z'n plek bleef. Op dat moment, met de gedachten van de dieren, de insecten en dat er dodelijke slangen in de buurt waren had ik even een moment dat ik me afvroeg wat ik hier in hemelsnaam deed. Gelukkig viel ik wel in slaap en was er de volgende morgen geen insect meer te bekennen.

Die volgende dag was dé dag, we gingen namelijk heel de dag echt Kruger park in. En wat was dat fantastisch. Eindeloos rijden in de omgeving en om de zoveel tijd allerlei soorten dieren tegenkomen. Zebra's, antilope, pumba's, giraffen, olifanten, buffel, neushoorn, roofvogels, leeuwen en nog veel meer. Aan het einde van de dag heb ik een score van 4 van de big 5 mogen zien. De luipaard bleef helaas verscholen, maar een cheetah kwamen we in de verte nog wel tegen. Het idee dat je in de leefomgeving bent van deze bizarre en mooie dieren is echt ongelooflijk. Vooral omdat er geen peil op de trekken is waar de dieren zijn of wat ze doen en de mens hier geen invloed heeft maakt het heel vet om hier te zijn.

Na deze fantastische dag reden we terug met de zonsondergang en de wind door de haren door de open wagen en was dat een van de perfecte momenten.
Terug ging een lekkere maaltijd er wel in en na een douche in de bushbush dook ik, met een heel wat relaxter gevoel mijn bed in, met weer een vroege ochtend tegemoet. Om 5 uur ging weer de wekker om een educatieve bushwalk te doen. Zo vertelde de ranger van alles over planten, bomen en kleine dieren die we tegen kwamen. Én over de verse sporen van een buffel en luipaard.

Terug van deze walk ontbeten we en was het helaas weer tijd om deze geweldige safari af te sluiten. Dit deden we door nog een stop te maken tijdens de panorama route bij de Blyde river canyon. De 3 na hoogste berg in de wereld. En wat was dat prachtig!! Ongelooflijke uitzichten waar je stil van werd.

Na deze stop reden we terug naar Johannesburg waar ik die avond lekker uitrustte en de volgende dag in de ochtend een walking tour deed door 2 buurten in Johannesburg. De tour was gericht op de vele graffiti hier en was erg interessant om de gedachten hier achter te horen. Het was ook erg leuk om de buurten te verkennen en meer een beeld te krijgen van de stad.
'S middags ben ik naar het bekende apartheid museum geweest hier waar de indrukwekkende geschiedenis over de apartheid in Zuid-Afrika. En dat was indrukwekkend, aan het begin werd je al met de scheiding geconfronteerd doordat er op je ticket whites of non-whites stond en je verschillende ingangen had. In het museum waren verschillende tentoonstellingen die een goed beeld gaven hoe bizar deze tijd van het regime was en wat de gevolgen hier van waren. Met veel informatie over de stad vandaag sloot ik deze af met het inpakken van mijn tas en een boekje te lezen om de volgende dag door te gaan maar mijn volgende stop: Northern Drakensberg
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Céline:
    10 januari 2019
    Trots op jou!!! Geniet van elk moment 🤗
  2. Corine Bruintjes:
    11 januari 2019
    Wauw Sophie!! Wat een indrukken en belevenissen!! Geniet ervan! Erg leuk om weer mee te genieten😘
  3. Opa:
    11 januari 2019
    Geweldig wat een bekende feiten, allerlei dieren in de natuur en een braai, heerlijk is dat. Het apartheidsmuseum
    was er m.i. toen nog niet, klopt dat?
  4. Sophie van der Kooij:
    11 januari 2019
    Dat zou goed kunnen opa, het is geopend in 2001!